sunnuntai 7. huhtikuuta 2013

lomat, ja lomaoikeudet.

just prässäsin omat ja lasten kesälomat pakettiin.
mä näitä joudun operoimaan, koska murun ja esikon kesätöistä (esikon kesätöistä! huom!huom!) ei ole vielä tarkkaa tietoa. mä taas kaupungin pitkän ja kapean leivän äärestä saan palkalliset lomani pitää suht kuten haluan. sijaisia on.

hankaluuksia loman sijoitteluun asettaa rutun koulunalku. mä kun jos haluan pitää lomani niin, että ekaviikon saan sitä kouluun olla saattamassa, se miinustaa mein yhteistä lomaa. plus sitten tää mein pitämä kevätloma miinusti yhteistä lomaa. plus haluan pitää lomani putkeen niin, että saan aivoni irti työmaalta.
lopputulema on se, että lapset lomailee neljä viikkoa, minä kolme. esikko tai anoppi hoitaa multa ali jäävän viikon.

aion myös kummeille penskoja tuuppia kesäaikaan pitkiksi viikonlopuiksi. koska kesä on kesä.

kyl mä ihmettelen kohua joka syntyi siitä, että jotkut vanhemmat ei suo lapsilleen ikinä lomaa. että lapset on päiväkodeissa vuodet ympäriinsä. kyllä mä oon jo niin hemmetin kyynistynyt, että ajattelen että just niille lapsille on ehkä sit parempi niin. sillä jokainen lapsista ja perheestä mitään ymmärtävä ymmärtää myös loman merkityksen lapsille. tosin asian julkituominen  varmaan herättelee niitä "ei niin aivottomia" vanhempia tajuamaan asiaa. mutta niiden osalta, jotka ei alkujaankaan välitä lasten oikeuksista lomaan/perheen yhteiseen aikaan, ja jotka ei yhdessäoloa jälkikasvunsa kanssa arvosta, ei tämä kouhka mitään muuta. ja semmosessa välinpitämättömäss ympäristössä hengailun sijaan lasten on hyvä olla päiväkodissa, missä saa säännölliset unet, säännöllisesti ruokaa ja on joku aikuinen välittämässä.
ja juu-juu. on se valitettavaa että semmosta on. mutta minkäs voit. 
et minkään.
jotkut ei vaan tajua. tai välitä. tai kumpaakaan. 
toivoisin näille vanhemmille itselleen vaan sitä, että joutuisivat olemaan vuoden ympäri itse töissä. ja mieluusti sit aamuseiskasta iltaviiteen. niinkun niiden lapset päiväkodissa joutuu olemaan.
nii.

mä en jaksa provosoitua noista keskusteluista suuntaan enkä toiseen, enkä pahoittaa mieltäni siitä, että jonkun mielestä vanhemmat ei sais keskenään lomailla. kyllä se parisuhde ja aikuisten hyvinvointi siinä on aika oleellista koko perheen kannalta. pidätän oikeuden olla, edelleen, vuodessa muutaman päivän ihan emäntäni kanssa kahden. se että me ollaan muutama yö euroopassa kaksin, ja mummi hoitaa tarhassa käyviä naperoita, ei ketään vahingoita. lapset on ilosia mummista, mummi lapsista ja me omasta rauhasta. win-win-win tilanne.

vielä jäi muutama päivä säästöön pitkää syksyä-talvea varten. tai häämatkaa esmes. joka tulee olemaan mulle kerranelämässä. eikä sinnekään oteta lapsia mukaan. enkä ota siitä huonoa omaatuntoa. 
ettäs sen tiiätte.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti