sunnuntai 24. tammikuuta 2010

merkityksiä

tikkis kyseli kommenttilootassa poikulin nimeä. mä en raaski sitä kertoa, sillä suomessa on viimevuonna annettu sitä nimeä ainoastaan yksi, ja luulen poikasen jäävän ainoaksi tänävuonna. emmätiedä ketä tuntematonta kiinnostais mua sen perusteella käydä etsimäänkään, mutta silti. edellisessä blogissa mä vissiin kerroin ruttunaaman nimen, vaikka sen tokanimeä ei ole annettu kuin yksikertaa naiselle suomessa ikinää. (väestorekisterin mukaan.) että en tiiä mitä spennailen... koska ne jotka mut täältä tunnistaa, saa kyllä ehkä nimen ongittua kautta taikka toista tietoonsa. höhö. no jaa. ajattelin julkaista kuitenkin lasteni nimien merkitykset tässä, kun niitä taas uteliaana netistä tsiigailin. parhaat selitykset olen löytänyt jostaki names2000databasesta, mutta sitä en tässä lasten unistellessa päiväuniaan löytänyt. tyydyin thinkingnames-sivustoon, joka oli musta aika pliisu. mutta tässäpä nämä.

eppu: kauneuden, vaatimattomuuden ja ystävällisyyden neito, ihmisyyden puolustaja. (tarkoittaa muuten myös hiehoa. mä teininä mietin etten halua että lapseni on lehmä, kunnes tajusin että hieho on vanhan testamentin aikaan ollut aika arvokas juttu. arvokas oli lapsi, joten hieho siittä tuli.)
ruttu: ystävällinen, jumalan kylvämä, auringonnousu.
mytty: kansojen isä, leijona, jumalan palvelija.

rutussa juuri tuo jumalan kylvämä oli se minkä ehdottomasti halusin antaa. se olis tullut eka-nimeksi jossei puolisoni olisi ollut niin konservatiivinen ja jarrutellut mua. kirkkoherranvirastokin yski nimen kuullessaan, mutta pappi iloisena veti nimen paperiin.

nyt en kuunnellut jarruja. pokulin nimi on kuulemma "liian" vanhakantainen, liian amish-nimi ja liian pitkä. plaaplaaplaa. tälläkin kertaa pappi ilosena veti nimen paperiin, oli siitä niin komia nimi.

mutta älää viittikö, osaatte te sanoa helposti myös muita kolmitavuisia nimiä kuten joo-na-tan. ja mun ja esikonkin nimissä on muuten kolme tavua, eikä niissä kukaan nikottele. että ei se niin pitkä ja hankala ole. vanhakantainen ehkä, mutta trenditkin muuttuu. jäbä on kuuminta hottia teininä tummine silmineen, pitkine ripsineen, kiharine tukkineen ja hauskoine nimineen. uskon minä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti