torstai 14. tammikuuta 2010

se päiväkotimaksupostaus

tässä lupaamani pläjäys päivähoitomaksusta. noh kattokaas kun mulla pudotettiin se ensin neljäänkymppiin kun ruttunaaman päivät pivähoidossa lyheni ja väheni. yhtäkkiä tuli ilmotus että se pudotettiin kahteenkymppiin, koska perhe kasvoi poikasella. ja kai se hävitettäis olemattomiin jos ilmottaisin mun uudet "tulot" jotka mulle ruhtinaallisesti piffaa 15.1. alkaen kela.

musta tuntuu julmetun syntiseltä se, että lapseni saa laatuhoitoa pienessä ryhmässä jossa se viihtyy, ihanien aikuisten ympäröimänä, ja mä maksan siitä kakskymppiä kuussa! mitä kahdellakympillä nykyään saa? ei mitään. ei ihme että tää kaupunki alkaa oleen viittävaille konkurssissa kun antavat ilmatteeksi tälläsiä palveluita. (oon mä ollut kuuntelemassa semisalaisia linjauksia kaupungin tulevaisuudesta, mutta en muista niistä mitään kun olen keskittynyt piirtämään kukkasia paperinsivuun että pystyn yleensä istumaan paikoillaan. pitäisköhän joskus koettaa kuuntelemista? siitä saattais olla jotakin hyötyäkin...)

mulla on käynyt kyllä hyvä mäihä päiväkotien kanssa molempien tyttöjen kohdalla.

esikko oli steinerpäiväkodissa, pienessä samassa ryhmässä samojen aikuisten kanssa koko tarhauransa ajan. ruttunaaman halusin tuohon pieneen kunnalliseen päiväkotiin, ja siellä kaikki on mennyt hyvin. valtavista kunnallisista paineista huolimatta ryhmiä on kasvattamisen sijaan pienennetty ja aikuiset on pysyneet samoina. saa nähdä millanen tilanne on ensisyksynä/ensikeväänä kun myttynaama olis alottamassa omaa uraansa tarhalaisena.

mä ilmotan sen heti jonoon samaan tarhaan rutun kanssa, kun saadaan perhepoliittiset kokonaisratkaisut neuvoteltua murun kanssa.

2 kommenttia:

  1. Oho, onpas käsittämättömän halpaa! Olen mitään tietämättömänä aina kuvitellut, että tarhapaikoista saa maksaa itsensä kipeäksi, jos siis on niin onnekas, että paikan onnistuu jostain ylipäänsä löytämään. Hmm, mitenköhän nää asiat on Tampereella? No, ei kyllä ole vielä ajankohtaista, mutta tässä kuumeillessa sitä tulee mietittyä jos vaikka mitä, aikojen päähän (suurella epävarmuudella koittavien aikojen, vieläpä).

    VastaaPoista
  2. joo, siis arvaa että mä olen maksanut yksityiselle vajaan tonnin kuussa kun ruttunaama oli pieni (tosin kela piffas siitä himpun yli puolet). sitten putos hoitomaksu vajaaseen sataseen kun lapsi siirtyi kunnan hoteisiin. ja musta nyt laski jopa alle lipan. :)

    tuo kunnallinen maksu ainakin täällä menee perhekoon ja tulojen mukaan prosentteina.

    rahaa tärkeempi on saada lapsi hyvään hoitoon. kannattaa vaatia. mä olen sanonut nou isoille ryhmille, ja sitten maksanut itseä kipeeksi yksityiselle parempaa odotellessa. mutta se on ollu musta parempi näin. (täällä yritetään ryhmäkokoja edelleen kasvattaa. naapuripäiväkodissa jopa 28 lapsen ryhmiin tollasilla kolmivuotiailla. (!!!) mä sille päiväkodinjohtajalle vähän siitä nipotin niin se sanoi että tottakai lisätään henkilökuntaa, mutta mä kehtasin vielä naputtaa tiloista, jotka ei kasva. ja laitoin oman lapseni jonottaa paikkaa muualta. nyt siis ruttu on 12 lapsen ryhmässä päiväkodissa, kauempana kotoa kyllä, mutta mun työmatkan varrella kuitenkin.)

    VastaaPoista