lauantai 12. toukokuuta 2012

äitienpäiväaatoksia

huomenna se taas on. äitienpäivä.
kukonlaulunaikaan tehtiin mussujen kanssa juustokakku huomista odottamaan. äitienpäivänkunniaksi kokonnutaan suvun voimin mummin (!) "kesämökille", isolle veneelle merenrantaan. *

kiitos sekä isomummille ja mummille vilpittömästä ihailusta mun lapsia kohtaan. (vaikka isomummin mielestä kuulemma keskimmäiselläni on outo nimi.) kiitos kaikista vastauksista kysyttyihn kysymyksiin, ratkottuihin ongelmiin. ja kiitos että olen saanut tehdä omat valintani itse, ja olla mitä olen. rakastavassa ilmapiirissä. kiitos puolisoni hyväksymisestä myös. kiitos ettette puutu elämääni, anna "hyviä neuvoja" tai hermostuta mua ikinä sekaantumalla mun asioihin. kiitos että olette kuitenkin puhelinsoiton päässä. kiitos myös jaetuista lapsuudentarinoista.

haluan kiittää myös äitikolleegaani kaikesta hyvästä mitä olen saanut. kiitos tiukasta vastuksesta, jota vasten joudun peilaamaan omaa käytöstäni ja kasvamaan ihmisenä. kiitos että rakastat vilpittömästi mun synnyttämiä riiviöitä, ja olet sitoutunut niihin loppuelämäksesi. kiitos jaetusta kasvatusvastuusta, ja siitä ettei mun tarvitse päättää kaikkea yksin. kiitos että arvostat vaivannäköäni, ja usein huomaat pienetkin asiat mitä tän perheen eteen teen. kiitos hellyydestä ja välittämisestä, niiden avulla jaksan vaikka mitä. kiitos huumorista, jonka ansiosta elän ainakin vielä sata seuraavaa vuotta. sanat ei edes riitä kertomaan miltä tän vanhemmuuden jakaminen sun kanssa tuntuu. rakastan sinua maailman eniten, puolisona ja äitinä tässä perheessä. lapsetkin rakastaa ja arvostaa sua niin paljon. (vaikka eräs on ristinyt sut kiukkuhirviöksi... *wirn.) 

ja viimeisimpänä, mutta ei vähäisimpänä kiitos mun lapsille. te olette tehneet musta ihmisen joka olen. ilman teitä mun elämä olis tyhjää. mulla ei olis mitään. en elä teidän kauttanne ja kasvatan teitä tätä maailmaa, en itseäni varten. mutta oman onneni takeeksi olen teidät saanut elämääni. sanat ei riitä kertomaan ikinä mitä tunnen teitä kohtaan. ja vaikka teidän eteen joutuu tekemään konkreettista ja ajatustyötä ylen kaiken, on tein seurasta, kasvun seuraamisesta ja pelkästä olemassaolosta mulle niin kokonaisvaltaista iloa, että se peittoaa kaiken vaivanäön. rakastan teitä. aina. aina. aina. **


* oon varmaan aikasemminkin kertonut mummin veneestä. vanhasta sisävesihinaajasta, jolla ollaan vietetty kesälomia merellä helsingin edustalla kun olen ollut lapsi, ja jonka ansiosta mulla on outo himosuhde vanhoihin rautalaivoihin.
** ääst. itse ihan liikutun tästä slaavilaisesta vuodatuksesta. mutta tulipahan kerrottua mitä tunnen. eikä edes hävetä.

ilosta ja tunnelmallista äitienpäivää kaikille äideille!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti