keskiviikko 31. elokuuta 2011

less is more

mä jaksan ihmetellä puolisoni mukautuvuutta ja oppimiskykyä.
mä kun olen monissa asioissa aika nipo, niin musta on huippua miten se on ottanut tän perheen sillai, että asioita tehdään tietyllä (hyvällä) tavalla.

kompromisseja joutuu toki parisuhteessa ja perheessä tekemään (jopa minä!), mutta musta on mieletöntä miten se on sisäistänyt muutamia juttuja täällä. ehkä se on se, että mä en laadi turhia sääntöjä, vaan perustelen ne harvat omastakin mielestä hyvin. ja ehkä me vaan ollaan pohjimmiltaan niin samanmoisia, että pelataan vaan hyvin yhteen.

se on aikojen alusta ollut aikamoinen hamsteri. meinasin repiä pelihousut, kun se muutti mun asuntoon vuodelta nakki ja kirves säästettyine kimpsuineen ja kampsuineen. (videokasetit, makuupussi vm -80 yms!) nyt se sitten ilmoitti että uudessa kodissa teemana vois olla "less is more". ihan itse oli näin ajatellut. maailmankaikkeuden tavarain säästäjä? hoh hoo! voin sanoa että plussapisteet taas vaan ropisi.

toinen, isompi kokonaisuus on noi lapset. mun nipo asenne ruokaan, lastenohjelmiin ja oikeestaan kaikkeen on tarttunut siihen. se on tosi pedantti sen kanssa mitä lapset syö, katsoo ja mitä niillä on päällä. rutiineista pidetään kiinni sovitusti, hauskuutta ja hellyyttä unohtamatta.

tajunta meinas tänään räjähtää multa (ilosta siis), kun poika kolmatta tuntia marisi, natisi, ulisi ja raivosi. näin että murulla alkaa keittää, mutta sanoin että se on hänenkin lapsi, vailla hellyyttä, ja traumatisoitunut kun mami on ollut poissa. rakkauteni keräsi hermonrippeensä* ja meni pojan kanssa sylitilanteeseen lastenhuoneeseen. about puolituntia kesti messua. mutta kun asiat hoidetaan kunnolla ja huolella, niin ne hoidetaan kunnolla ja huolella. ulos huoneesta tuli rauhallinen, tyytyväinen poika. (ja suht nääntynyt muru.) mun mielestä erittäin oikein hoidettu tilanne. mä olen tollasesta rakkaudesta erittäin tyytyväinen. ja että se väsymyksestään huolimatta viitsii, ja tekee niinkun me ollaan hyväksi katsottu.**

poika kanteli: "mamma! ma. -a. [painui mua vasten] 
kerroin sille että mami piti sylissä kun sun oli paha olla. ja sit paha mieli meni pois.
"ma. -a."

* pelireissu ulkomaille venyi kotimatkalennonperumisen vuoksi, ja nyt on alkanut opiskeluliito. ja sen huomaa hyvin tossa pinnan yleisessä pituudessa ;)
** mun mielestä pahassa olossa olevaa lasta ei jätetä yksin. koska noi kaks on tosi tempperamenttisia ja fyysisiä, niin ne rauhoitellaan sylissä, jossai ne itse pysty rauhoittumaan. toimii.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti