keskiviikko 1. helmikuuta 2012

asiaan palatakseni

...
(ei helvetti, tää ei lopu.)

emmä ees ole jaksanu selvittää tuleeko jotkut ökymuseorahat valtion vai kaupungin kassasta, kun ei kiinnosta. tai joku helvetin lasihotelli. haloo!
mun kaupungin rahoja te ette ainakaan semmoseen laita.

uudessa asuinkunnassani oli sentään pistetty 200 000e esivuodeksi luomuruokaan. sillä saatiin luomupuurot 3x/vko päiväkotilapsille. hiphurraa ja hieno homma. mut on ainakin yritetty, jotkut viherpiipertäjät on pystyneet pitämään puolensa kunnan koneistossa. (älä käsitä väärin, mä itse kuulun k.o. piipertäjiin, toim.huom.) mutta mitens se toinen ruoka. eka kerta kun tarjootte mun mukuloille päiväkodissa esim. nugetteja, mä varmaan repäsen pelihousut.

no jaa, niihin kunnan rahoihin.

ketä hemmettiä palvelee se, että päiväkotipaikkoja joutuu jonottaan 4kk, ja sittenkin sä saatat saada sen jostakin hemmetin pitkän matkan takaa? ootteko tietoisia että joku raahaa vuosaaresta pikku huopalahteen muksujaan aamusin ja illalla takas. ja käy vielä välillä duunissa? (jos joku ei tajua niin julkisilla noin 60min suuntaansa.) helkkarin herkkua varmaan. kato kun ei ole paikkoja... kato kun lapsiperheiden piti muuttaa kehyskuntiin. sitton ryhmiä joissa on 20 kaksvuotiasta. helkkarin hyvää hoitoa varmaan sanon mä. oikeen yksilöllistä kasvatusta. "on meillä siihen suhteutettu aikuisten määrä sit." lohdutti mua lähi pk:n johtaja, ja syyti mua saivartelusta kun kysyin kasvoks tilat kanssa. ei kuulemma kasvanut. laittaisitko sä lapses isoon mekastavaan ryhmään pieniin tiloihin? 8-10h/pvä? mitähän siitä tulee. meinhän hellanteltut on tossa pienessä yksityisessä päiväkodissa ostopalvelupaikoilla. ne loppuu nyt kesällä (mehän muutetaan sinne kuntaan missä saa luomupuuroa 3krt/vko) mutta jäljellejäävät saa maksaa yksityisistä paikoistaan vissiin 750-900e/kk. aika kiva, eiks ooki? kohtuullista sanoisin. maksellessani nyt 57e/muksu/kk.*

no jaa.

mennäänkö vanhusten asioihin? siihen kun työtätekevä sakki ei pysty itse auttamaan omia vanhempiaan? kun se ei ole nykyaikaa. päivähoitoa kunnalta ne tarttis, ne mummot, ja vanhainkoteja kanssa. mutta tiedättekö, nekin on ajettu alas! ei o rahaa, ei resursseja.
tiedättekö kuinka suuri osa vanhuksista kärsii muistin sairauksista? semmosista että niiden kotiin yksin jättäminen on ihan heitteillejättöä. jättäisiksä oman suojattoman, syyntakeettoman ja vessakäyntiin, ruoanlaittoon ja ehkä sängystänousemiseen kykenemättömän lapses yksin kotiin? tai jos se sun vanhukses onkin fyysisesti ok, mutta mentaalisesti ihan hukassa ja lähtee tonne pakkaseen sisävaatteissa.

mitä sitten?
eihän nyt niihi rahaa tartte. eikä resursseja. ne vaan rakens tän maan meille, ja ne pienemmät resurssittomat on mein tulevaisuus...

ai jumankekka, joskus mä en vaan kestä tätä maailmaa. kaupunkia enkä saatanan materialismia.

inhimillisyyttä pliis.
ilmanen julkinen liikenne ja saasteetonta energiaa. emmä muuta pyydä!
saatana!

edit: hetken asiaa vielä pohdittuani, mun tekstistä voi osittain lukea mistä gäppi* esmes. sosiaaliviraston rahakirstuunkin tulee, ehkä mun pitäis kirjottaa elämisen kulujen kohtuullistamisesta ja kohdistamisesta oikein, eikä vaan kiljua minne sitä rahaa pitää syytää. mä mieluusti maksan enemmän luomuruoasta, ja puhtaammasta sähköstä ynnä muusta. ja mun verovaroja sais ohjata vanhus- ja sosiaalityöhön mieluusti. kyllä mä tiedän että tää on monimutkanen palapeli, ja että päätöksiä tehdään tahoilla, joilla ei välttämättä ole mitään kosketuspintaa sinne, missä nää asiat todella tapahtuu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti