keskiviikko 17. helmikuuta 2010

oi KELA!

naispareille syntyy isättömiä lapsia noin kaksisataa vuodessa, olen jostain näin lukenut. ilosta vähemmistöä kun edustetaan, jouduin kelassa turvautumaan palveluhenkilön apuun, koska lippulappusten täyttäminen oli taas mahdoton yhtälö. (vinkiksi sinne kelaan, voisiko paprereihin laittaa sellaisenkin ruksin minkä vieressä lukisi muu tilanne ja pari tyhjää viivaa selitystä varten?

tälläkertaa olin hakemassa elatusmaksua.
asiahan kulkee niin, että elatusmaksu on siirretty sossusta kelan maksettavaksi vissiin viimevuonna. ruttunaaman "elarit" hain sossussa samalla kun käytiin isyydentunnustuksessa. sossuntäti täytti paperit, ja mä vetäsin vaan nimen alle. koska lapsella ei ole biologista isää, maksetaan sille eltusmaksua, vaikka äitejä olis kaksi. koska lain mukaan siittäjä on velvollinen siittämänsä lapsen eloa tukemaan. vänkää, eikö?

no kelan elaripaperissahan ei ole vaihtoehtoa "isää ei ole" eikä toivomaani "muu tilanne" raksi-ruutuun-laatikkoa ja koska jälkitarkastustodistus oli myös palautettava, menin kelaan käymään ihan henk.koht.  kelan toimistoja nyt kun on lakkautettu, niin vaikutukset kyllä tuntuu. oli oikeen ilonen kun olin paikalla 3min ennen toimiston aukeamista, mutta enemmänkin epätoivoinen kun näin sen köörin joka tokakerroksessa oven takana jonotti. onneksi kela on satsannut myös pika-apuun, joka mun kohdalla sitten jumittikin pahemman kerran. pika-apuneiti oli oikeen ystävällinen ja kiva, ja arpoi mun kanssa elarilappuun oikean ruudun. ja kävi takahuoneessa tarkistamassa vielä asian.

sitten jumitti. kysyin neidiltä menetänkö nyt yksinhuoltajatuet, kun muru on muuttanut mun luo. aiemmin olen saanut ne pitää, koska kela on laskenut naisilla vaan rekisteröidyn suhteen parisuhteeksi. vänkää tämäkin, eikö? nyt yhdessä ohjeessa huomasin sanat parisuhteen kaltainen suhde tai parisuhteen omainen tilanne tai muuta hassua. kysyin pika-apuneidiltä josko mein suhde nyt on kuvatun kaltainen, vai mikä se kelan kanta nyt mahtaa olla. pika-apu juoksi jo toista kertaa takahuoneeseen selvittelemään asiaa. ja kyllä, vaan rekisteröidyt suhteet lasketaan.
ja tämä vaikka muru hakisi lasten huoltajuutta. (pika-apu tarkisti takahuoneesta)

sanoin että minulla on vielä yksi kysymys, mutta sen esitettyäni tulimme pika-apuneidin kanssa siihen tulokseen, että varaan audienssin kelasta tunniksi, tai esitän kysymyksen s.postilla, että muutkin saavat sinä aamuna neidin palveluksia.

kaikenkaikkiaan, neiti oli kiva, tunsin että mua kuunnellaan, ja palvelu oli äärettömän ystävällistä ja asiallista. kiitos siitä!

mutta se vaikea kysymys:
jos mä menen töihin.
muru ei voi jäädä vanhempainvapaalle, koska suhdetta ei ole rekisteröity ennen vauvan syntymää.
kotihoidon tukea on mahdollista saada, jos kikkailaan vauvahoidon kanssa niin ettei hoitopaikkaa tarvitse muualta hankkia. kiinnostais vaan tietää mihin tukeen muru on oikeutettu, jos se jäis hoitamaan lasta kotiin. jos kelan mukaan meillä ei ole parisuhdetta, onko mun mahdollista palkata muru yksityiseksi hoitajaksi, koska silloin tukea saa enemmän kuin kotihoidon tuki olisi... ja jos ei, niin millä perusteella ei? 

pitis vissiin jokupäivä sukeltaa itse pykäläviidakkoon taas. mutta kun ei hotsita.

2 kommenttia:

  1. luulisi, että Sateenkaariperheet ry:ssä olisi tieto tästäkin asiasta.

    VastaaPoista
  2. niinhän sitä luulis. vois soittaaki suoraan sinne ja kysellä ;) kiitti vinkistä.

    VastaaPoista