lauantai 2. huhtikuuta 2011

neuvot ja ohjeet

neuvon, vaikka et kysy.

tässä lapsenkasvatusohje, jonka sain kun esikoiseni aloitti "hihhuli&hippitarhassa"-päiväkotiuransa.  se mukailee keveästi (ärsyttävällä ei,ei,älä,älä-tavalla) kymmentä joillekin tutuhkoa käskyä.
silti,
joku tässä on, että aina vähän liikutun kun tän luen.

ja samalla yhtäkkiä muistan miten suuri vaikutus mulla ja mun toimilla saattaa olla "eräiden", pienten, mutta niin tärkeiden ihmisten elämään.

1. olen vasta lapsi. sinun kauttasi olen olemassa. älä hylkää minua, sillä minulla ei ole muita vanhempia.

2. älä turhaan moiti minua, sillä mitä enemmän moitit, sitä vähemmän sinun sanasi merkitsevät minulle.

3. muista pyhittää aikaa myös minulle, sillä miten käytät aikasi, jaat myös sydämesi.

4. kunnioita lastasi, jotta myös hän oppisi kunnioittamaan elämää sekä itsessään että muissa olennoissa.

5. älä tapa tunteitani, ajatuksiani, tai yrityksiäni vähättelemällä, välinpitämättömyydellä, uhkailemalla tai pilkkaamalla, sillä minun asiani ovat minulle suuria, etkä sinäkään osannut pienenä kaikkea.

6. älä tee aviorikosta, sillä minä kärsin siitä eniten.

7. älä varasta elämääni asettamalla kannettavakseni sinutn täyttymättömiä toiveitasi tai ihanteitasi. minun on saatava tehdä omat erehdykseni.

8. älä anna väärää todistusta todellisuudesta tyrkyttämällä omaa katsomustasi, sillä minun tulee saada uskoa vaikka et uskoisi, toivoa, vaikka sinä et toivoisi. tulen ennenpitkää huomaamaan ettet sinä olekaan kaikkitietävä, eikä se sinun arvoasi alenna, jos olet antanut minulle mahdollisuuden.

9. älä himoitse asioita, jotka ei ole sen arvoisia, sillä sinun halusi eivät voi olla vaikuttamatta elämääni.

10. älä anna minulle kaikkea mitä haluan, sillä vapaamielisyytesi on vain välinpitämättömyyttä ja anteliaisuutesi huonoa omaatuntoa.

1 kommentti:

  1. Älä riko lapsesi minäkuvaa - anna hänen tuntea itsensä hyväksi lapseksi. Usein moittimalla lasta saamme aikaiseksi "arvottomuuden tunteen" joka seuraa mukana koko elämän.
    Tänään mun murroikäinen poika teki itselleen ruokaa keittiössä ja sotki samalla oikein kunnolla. Moittimisen sijaan päätin kysyä pojalta - koskas teet äidillekin noin hyvää ruokaa ?

    VastaaPoista