lauantai 30. huhtikuuta 2011

pakurista pihagrillille

eilinen pakurinihailureissuni kääntyikin ihan muuksi.
ulkona pakuria silitellessäni sain viestin, jossa mua kehoitettiin tulemaan pihamme grillikatokselle.

naapurinemännät oli laittaneet lapsensa nukkumaan, ja lähteneet juttelemaan naistenjuttuja grillille. cool.
siinä illan pimetessä tuli nautittua pari lasia punkkua hyvässä seurassa. puhuttiin lapsista, puolisoista, perheistä. elämästä. * piti viipyä puolisen tuntia. olinkin kaksi. sitten tuli mieleeni että saattaa muru huolestua minne pakurihullu on kadonnut. oli hipsittävä kotiin.

äkänen muru tuhisi lämpimänä sängyssä, siihen oli hyvä kietoutua miettimään maailmaa, toisen kainaloon. se oli liian unessa työntääkseen mua poiskaan.

* naapurintäti oli innostunut mun fb-pakuristatuksista. kertoi löytäneensä niitä runsaasti. ensiviikolla lähdemme talttoinemme ja kirveinemme niitä löytämään. luvassa pian siis todellisia pakuripostauksia, luulen!

p.s. kitkerän ämmän laittama sima on yllättäen hiton kitkerää. ihan giniltä maistuu. kelpaa mulle. muut sitä tuskin huolii. nyt tää kitkerä emäntä menee leipomaan pestokeksejä. parempaa onnea niiden kanssa toivon.

p.s.2. ja ettei paskaa olisi tarpeeksi jo harteilla, veti teinix tänään porot nokkaan, angstit kattoon ja niin edelleen. kotihommia on kuulemma liikaa. (kilin kutut sanon minä.) ja hänestä tuntuu että hän tekee kaiken väärin. (sekin voi olla ihan pätevä tulkinta jos toimii päivittäin vastoin vanhempien ohjeita.) huh huijaa sanon minä. tunnin keskustelut takana.

vappufiilistä? anyone?

5 kommenttia:

  1. Kääpäasiasta sen verran, että kai olet tiedostanut ettei niihin oikeasti saisi koskea? Ne eivät kuulu jokamiehenoikeuden piiriin ja monet kääpälajit ovat suojeltuja minkä lisäksi uhanalaisia.

    VastaaPoista
  2. mikä vatun vappu?
    Käytiin perheenä riitelemässä prismassa tänään, se riittäköön vapunjuhlinnaksi :P

    VastaaPoista
  3. ja kääpäilijälle yllä pikainen lisävastaus vielä;

    _______________________________________________

    Saako kääpiä poimia?

    Tiedustelisin, saako kääpiä poimia jokamiehen oikeuksilla? Olen yrittänyt etsiä tietoa netistä, mutta käävistä ei mainita mitään. Luetaanko ne sieniin? Harrastan kasvi- ja sienivärjäystä ja käävistä saadaan tiettyjä värejä. Jos niitä ei saa poimia ilman maanomistajan lupaa, jätän ne metsään.

    Hei!

    Käävät ovat luonnonvaraisia sieniä, joten niiden poimiminen on periaatteessa jokamiehenoikeutta. Huomattava kuitenkin on, ettei puusta saa ottaa oksia eikä käpyjä. Kasvitieteellisesti kääpä ei ole puun osa, joten käävän ottamista ei voi rinnastaa oksan ottamiseen. Kääpien keräämisen tulisi tapahtua puuta vahingoittamatta.

    Terveisin,

    ylitarkastaja Pekka Tuunanen
    ympäristöministeriö

    VastaaPoista
  4. Onpas jännää tuo tasapainottelu jokamiehenoikeuden kanssa. Hyvä tietää kyllä, kun itsekin olen joskus johonkin kavivätjäilyihin materiaalia kerännyt.

    Miten tuota pakurikääpää käytetään? Nopeasti googlettamalla mulle selvisi, että siitä voisi vaikka teetä keittää. Silpuksiko vain ja teekuppiin?

    VastaaPoista
  5. siis joo. mä tosiaan löysin netistä linkin jossa kääpä kuuluu jokamiehen oikeuksiin. siinä uskossa metsään hiivin. oon ymmärtänyt että tuoreesta käävästä keitetty "tinktuura" tai tee, on paremman makusta, kun siitä kuvitetusta koppuraisesta versiosta.

    yritä ja erehdy periaatteella mennään.

    VastaaPoista